forsberg.png
 

I Hyssna på väg 156 mot Skene och Kinna ligger Forsbergs Fritidscenter. Ett av Sveriges mest framgångsrika företag inom den växande husbilsbranschen. Under vissa perioder ringer det väldigt många kunder som vill tala med antingen verkstad eller försäljning. Något som ställer stora krav på bland annat telefonin.

 

Forsbergs Fritidscenter startades 1991 av bröderna Christian och Mathias, då blott 19 och 23 år gamla. Men de hade god hjälp av pappa Arne och mamma Inga som tidigare drivit både möbelhandel och husvagnsförsäljning. Entreprenörsandan fanns onekligen i blodet och på drygt tjugo år har Forsberg Fritidscenter skaffat sig en stark position på marknaden. Numera har man även anläggningar i Stockholm och i Bjuv. Vi träffade Lena Linder, marknadskoordinator på Forsbergs Fritidscenter, för att höra mer om företaget i allmänhet och telefonin i synnerhet.
 

Vilka har varit Forsbergs framgångsfaktorer?

– Det absolut viktigaste är kundbemötandet och service. Sedan har vi genom åren fått en kvalitetsstämpel på oss som vi vårdar. Vårt premiummärke är Concorde och det är husbilarnas svar på Rolls-Royce. Med det i ryggen har våra andra märken och även begagnade husbilar fått en högre status och våra kunder är både stolta och lojala, säger Lena Linder.
 

Hur ser en typisk husbilsägare ut?

– Det är nog ett par i 55-årsåldern. De vill ha med sig allt när de är på semester och kunna välja väg fritt och besöka flera platser på kort tid. De gillar resandet, men vill inte kånka på packning. Där passar husbilen perfekt och man kan laga egen mat, ta med hunden och det blir både tryggt och bekvämt.

Forsbergs märker också att fler och fler husvagnsägare och framför allt båtägare byter till husbil. Antalet kunder ökar därmed och det ställer större krav på bland annat telefonin.
 

Vad är utmaningen för telefonin?

– I all marknadsföring hänvisar vi till vårt huvudnummer. Och när det ringer som mest är det därför viktigt att vi kan hålla hög servicegrad även om vi inte kan tala med alla som ringer in.
 

Hur har ni löst er telefoni?

– Vi har nyligen fått fiberanslutning och därmed kunde vi gå över till IP-telefoni. Med detta skifte har vi valt Weblink IP Phone som operatör. Det var på uppmaning av Janne Josefsson på IPteknik Väst. Och samtidigt har vi sett över strukturen, knappval, köer och grupper. Kunden skall alltid veta vart man är och vart man kommer när man gör sina val om vi inte kan svara.

Lena Linder och hennes kollegor är mycket nöjda med Jannes arbete. Och han har sett till att personalen kan känna att de kan få lugn och ro på fika och lunchraster för att orka med den periodvis höga arbetsbelastningen. 

Man har även fått effektiva möjligheter för att ställa om telefonin vid helger med extraöppet och andra tillfällen. Och i ett eget webbgränssnitt kan Lena sköta utvalda delar av programmeringen i telefonväxeln.
 

Fakta om Forsbergs Fritidscenter
Grundat: 1991.
Ägare: Christian och Mathias Forsberg samt IKEA Investment.
Omsättning: Ca. 350 miljoner kronor.
Anställda: 45.
Anläggningar: Hyssna (HK), Stockholm och Bjuv.
Försäljning: Ca. 900 husbilar och husvagnar per år. Alltid 300 husbilar och husvagnar i lager.
Specialitet: Husbilsverkstad och försäljning av nya och begagnade husbilar. Generalagent för Concorde, Hobby, Frankia och Challanger. 
www.forsbergsfritidscenter.se

 

Om telefonilösningen:
Typ av växel:
 LG UCP 600.
Operatör: Weblink IP Phone.
Antal anknytningar: Ca. 60 st. (Har möjlighet att expandera för att få samtliga filialer att ingå om så önskas).
Antal linjer: 30 st.
Fokus i upphandlingen: IP-baserat system med möjlighet att växa. Kostnadseffektivitet då handenheter och fasta telefoner kunde återanvändas från den gamla LG-plattformen.

 

För mer information:
Forsbergs Fritidscenter AB
Lena Linder
0320-305 70

IPteknik Väst AB
Janne Josefsson
070-582 96 25