garda_meetingpoint.png
 

Vid årsskiftet öppnade Gårda Meetingpoint i Göteborg sin businesslounge som är ett helt nytt kontorskoncept. Det som tidigare var ett vanligt kontorshotell har entreprenörerna Bert Hansson och Jochum Löfgren förvandlat till en dynamisk mötesplats. Det hela bygger på medlemskap och telefonin är bara en del av många erbjudanden i detta fullservicekoncept.
 

När man kommer in i den stora businessloungen slås man av alla olika bord, stolar, soffor och fåtöljer. Det finns till och med några gungor och i en sitter någon i djup koncentration och jobbar med en dator i knät. Till och med i de djupa fönsternischerna sitter det människor och samtalar med en kopp kaffe i handen.

Genast känner man en känsla av att vilja stanna kvar och ha detta som sin arbetsplats. Vi träffade Jochum Löfgren som är en av initiativtagarna för att få reda på mer om Gårda Meetingpoint. 
 

Varför startade ni businessloungen?

– Vi märkte att kontorshotellets gäster alltid hade dörrarna öppna och träffades i fikarummet och lunchade ihop. Flera företagare hade inte behov att vara där varje dag. Där någonstans föddes idén till vår businesslounge. En stor öppen yta med olika sittmöjligheter och mötesrum där man kan träffa företagare och kanske potentiella kunder. Målet är att skapa en naturlig arena för affärer, säger Jochum Löfgren.
 

Vad skiljer Gårda Meetingpoint från andra kontorshotell?

– Vi hyr inte ut kvadratmeter utan har hittat en affärsmodell där vi hyr ut en mötesplats. Denna mötesplats, med alla nödvändiga faciliteter blir ett fullservicekoncept som man inte skall kunna vara utan. 

Businessloungen är en 1.200 kvm stor öppen yta med lounge, kontorsplatser, konferensrum, soffgrupper, kök och stor terass i solläge med loungemöbler. Inredningen och planlösning är deras egna idéer och sedan har de tagit hjälp av bland annat EFG Kontorsmöbler och OkiDoki arkitekter. För att få tillgång till businessloungen har du ett personligt medlemskap som kostar 1.500 kr/mån.
 

På vilket sätt är telefonin en del av ert erbjudande?

– Vi arbetar med fullservice till våra hyresgäster och där blir telefonin ibland en del. Antingen med egna anknytningar eller med personlig svarsservice via vårt systerbolag Encendo som sysselsätter tio personer. De erbjuder mötesbokningar och andra säljuppdrag. 
 

Varför valde ni en molnbaserad växel från Weblink?

– Weblink Unified tillåter en flexibilitet i och med att vi kan minska och öka efter behov och samtidigt är den oberoende av plats. Telefonin kan erbjudas och användas där den behövs och inte utifrån gamla strukturer.

Det finns redan förfrågningar från andra orter där konceptet med businessloungen kommer att passa. Jochum och Bert har onekligen en affärsmodell som är unik.
 

Fakta om Gårda Meetingpoint
Grundat: 1999.

Ägare: Jochum Löfgren och Bert Hansson. 
Omsättning: 4.5 miljoner kronor.
Anställda: 5.
Yta: 2.400 kvm varav 1.200 businesslounge.
Antal hyresgäster: 115 personer idag och målet är 400 medlemmar.
Specialitet: Kontorshotell med mötesplats.
www.gardameetingpoint.se

 

Gårda Meetingpoint-konceptet bygger på en modell som slagit stort i flera av världens storstäder. Ett affärsnav med hög profil där människor kan mötas, jobba och utbyta kontakter under ett och samma tak. Utrustat med flexibla och aktivitetsbaserade arbetsplatser anpassade efter behov och förutsättningar.

I Gårda centrum vill entreprenörerna Jochum Löfgren och Bert Hansson skapa en dynamisk och inspirerande miljö som lever, andas och utvecklas tillsammans med hyresgästerna.

För 1.500 kronor i månaden erbjuds företag att använda den yta som kallas Business Loungen med tillgång till fullservice 24 timmar om dygnet. Business Loungen är utrustad med bekväma soffor, WIFI, skrivare, kopiering, skanner, fax, dagstidningar, info-skärmar, postfack för in- och utgående post, kök och allt annat som hör till en modern arbetsplats. Vill du ha ett rum eller ett konferensrum så har vi det med.

 

Om telefonilösningen:
Typ av växel:
 Weblink Unified (molnbaserad).
Operatör: Weblink IP Phone.
Antal anknytningar: Drygt 10 st.
Antal linjer: Obegränsat.
Antal mobiler: 5 st.
Avtalslängd: 36 mån.
Fokus i upphandlingen: Flexibilitet och skalbarhet.

 

För mer information:
Gårda Meetingpoint
Jochum Löfgren
031-773 70 00

Weblink IP Phone
Jörgen Lager
031–301 48 12